Seniorzy z pewnością nie powinni jeść „co popadnie”, a wręcz przeciwnie – ich dieta winna być zbilansowana, zdrowa i lekkostrawna. Do obowiązków opiekunek osób starszych należy także codzienne przygotowywanie posiłków, śniadań, obiadów i kolacji, dlatego też wymogiem jest, by opiekunka gotowała zgodnie z potrzebami swojego podopiecznego.

A potrzeb i wymagań może być wiele- seniorzy to często cukrzycy lub osoby zmagające się z nadciśnieniem lub miażdżycą. Dane schorzenia wymagają odpowiedniej diety, w której najczęściej powinien być wyeliminowany cukier, nadmiar soli oraz nadmierna ilość tłuszczu. Co więc gotować seniorom i jak powinni odżywiać się seniorzy?

Piramida żywienia seniora

Każdy z nas mniej więcej zna zasady prawidłowej piramidy żywienia – wiemy czego jeść najwięcej, a czego najmniej, by nasze posiłki były zdrowe i odżywcze. Piramida żywienia nie będzie jednak wyglądała tak samo dla dzieci, dla osób dorosłych oraz dla seniorów- każda z tych grup wiekowych posiada dość odrębne zapotrzebowanie na dane składniki żywnościowe. Jeżeli naszym podopiecznym jest osoba cierpiąca na cukrzycę, otyłość, nadciśnienie czy inne schorzenia, jej dieta zawsze powinna być skonsultowana z lekarzem oraz z dietetykiem.

Poza tym „co” jeść, bardzo ważna kwestią jest także „jak”- ważne jest jedzenie regularne, ważne by jeść 5 posiłków w ciągu dnia. Każdego dnia powinniśmy zjadać, seniorzy także, 5 porcji warzyw i owoców. Wybierając produkty zbożowe warto sięgać po te pełnoziarniste. Seniorzy powinni ograniczać spożycie mięsa, które dobrze jest zastąpić jajami dobrej jakości. Zamiennikami mięsa mogą być także ryby oraz rośliny strączkowe. Bardzo ważne w przypadku seniorów jest ograniczanie spożycia soli i niezdrowych, nasyconych tłuszczów, a zastąpienie ich tłuszczami roślinnymi, np. oliwą z oliwek.

Inną ważna kwestią jest odpowiednie nawodnienie organizmu- opiekunka powinna dbać, by jej podopieczny spożywał w ciągu dnia jak największą ilość płynów, głównie wody. Pamiętać należy, iż u osób w podeszłym wieku występuje zaburzenie odczucia pragnienia, dbać trzeba więc tym bardziej, by podawać seniorowi wodę, gdy tylko nadarza się okazja, nawet gdy sam nie prosi o to. Piramida żywieniowa seniorów jest także bogata w produkty nabiałowe, głównie fermentowane, jak jogurty, kefiry, maślanki i inne.

Ważne jest, by dostarczać kościom odpowiedniej ilości wapnia, który wpływa korzystnie na hamowanie utraty masy kostnej. Złamania kości to dla seniorów spory problem, mogący ich nawet wykluczyć z życia społecznego. U osób w starszym wieku stawia się także nacisk na suplementację witaminy D – zaleca się przyjmowanie preparatów witaminy D w dawce 2000 j.m. dziennie (50 μg) przez cały rok.

Posiłki dla seniorów powinny być urozmaicone, małe objętościowo (a częstsze) oraz świeżo przygotowane. Chociaż jeden posiłek w ciągu dnia powinien być na ciepło.

Co gotować seniorowi?

Bardzo ważne w diecie seniorów są zupy- nie tylko są pożywne, pełne warzyw, ale są także dobrym uzupełnieniem płynów. Opiekunki osób starszych chętnie przygotowują więc podopiecznym wszelkiego rodzaju zupy- kremy z warzyw- np. białych lub zielonych. Seniorom na drugie danie warto podawać ryby- nawet do dwóch razy w tygodniu.

Pomysłem na taki rybny obiad może być np. łosoś na parze z puree z ciecierzycy- obiad taki jest lekkostrawny i unikamy niezdrowego smażenia. Takie danie to zdrowe tłuszcze, białko i sporo błonnika. Dieta seniorów powinna być bogata w różnorakie kasze. Dla przykładu można seniorowi przygotować obiad z kaszy jaglanej, buraczków oraz pulpetów drobiowych. Kasza jaglana to źródło bardzo dobrze przyswajalnego białka, mnóstwa witamin, a także mikroelementów.

Buraczki ograniczają zaparcia i posiadają właściwości antynowotworowe, a drób to lekkostrawne mięso, które szczególnie lubią osoby starsze. Na podwieczorek można seniorowi przygotować np sałatkę z jarmużu, pieczonej dyni, sera feta i żurawiny. Warzywa dostarczą witamin, feta białka, a żurawina ma zbawienne działanie na drogi moczowe.

Oceń wpis
[Ocen: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj